Cara Membuat Claim Windscreen (Tuntutan Cermin) Kereta Pecah / Retak

1) Semak kembali polisi, sama ada kita ambil perlindungan takaful windscreen atau tidak.

Kadang-kadang berlaku,  apabila cermin pecah dan  hendak claim  baru teringat coverage windscreen  tidak diambil ketika melanggan polisi.

Jika ada, boleh ke langkah seterusnya.

2) Kita ada beberapa pilihan untuk membuat claim;

2.1) Boleh pergi ke mana-mana bengkel panel, dan buat tuntutan di sana. Bengkel akan baiki tanpa perlu kita membuat sebarang pembayaran. Bengkel akan membuat tuntutan kepada syarikat kemudiannya. Untuk cara ini, pastikan kita membawa covernote atau polisi takaful untuk memudahkan urusan.

atau;

2.2) Boleh pergi ke mana-mana bengkel bukan panel dan  baiki di sana, kemudian minta resit untuk membuat reimbursement dengan syarikat takaful. Pastikan mengambil gambar cermin sebelum dan selepas dibaiki. Dengan cara ini, kita pula perlu berurusan dengan syarikat takaful / insurans untuk urusan reimbursement.

Cara ke dua (no 2.2 bayar guna duit sendiri kemudian reimburse), agak leceh kerana kita pula terpaksa menunggu reimbursement dengan syarikat insurans / takaful tapi dengan cara ini, harga yang dikenakan oleh pihak bengkel adalah lebih murah  berbanding cara pertama (no 2.1 tanpa perlu bayar dan bengkel yang akan uruskan claim).

Nota tambahan:

1. Claim windscreen tidak memberi kesan kepada NCD.

2. Claim windscreen boleh dilakukan beberapa kali dalam satu tahun perlindungan. Contoh, jika kita ambil cover windscreen RM1000 tapi hanya claim Rm500 maka ada baki lagi RM500.

Leave a Reply

Boleh kita jumpa depan-depan, supaya saya dapat kenal pasti pengurusan kewangan bersesuaian dengan diri anda?
Adakah tuan sudah terima emel kami?
Jika belum, mohon cek emel di folder spam
Ya, Sudah Dapat!