Riba, 10 sen dan Kewangan Islam

1) Riba dan penindasan

Riba tidak semestinya membebankan.

Ada riba yang tidak membebankan, contohnya:

Saya meminjam RM100,000 dalam masa 10 tahun dan perlu bayar balik RM100,001

Ada lebihan RM1 yang perlu dibayar ke atas pinjaman RM100,000 tadi.

Adakah RM1 itu membebankan?

Sudah tentu RM1 penambahan dalam masa 10 tahun tidak membebankan.

RM1 ke atas RM100,000 itu adalah lebihan yang dipanggil sebagai riba.

Dan riba tetap haram sekalipun tidak membebankan.

Walaupun 10 sen atau 1 sen.

 

2) 10 sen

Dengan modal 10 ke 20 sen, peniaga air boleh jual air bungkus dengan harga RM1 ke RM1.

Modal 10 – 20 sen, untung sehingga 90 sen ke RM1.80!

Bukan setakan untung 100%, malah sehingga 2000!

Ini ialah keuntungan dari transaksi jual beli, bukan riba.

Ia halal walaupun keuntungan 90% dari jualan, atau untung 9 kali ganda lipat dari harga kos.

Tapi kalau pinjam RM1 dan bayar balik RM1.10, ia adalah keuntungan riba walaupun hanya 10 sen.

 

3) Perbankan Islam

SITUASI:

Saya ingin membeli sekilo emas dengan harga RM130,000 tapi saya tiada tunai yang cukup.

Tapi saya hanya mempunyai RM10,000 dan baki RM120,000 saya mampu jelaskan secara ansuran RM10,000 setiap bulan

ISU:

Jika saya lakukan urusniaga emas secara ansuran sebegitu rupa, dikhuatiri ia jatuh kepada RIBA berdasarkan pendapat-pendapat para ilmuan silam dan kontemporari.

Dosa RIBA umpama berPERANG dengan ALLAH dan saya tidak berani-berani untuk terjebak ke dalamnya.

SOLUSI:

Saya boleh berhutang RM120,000 dengan pihak lain dan kemudian gunakan duit itu dan duit saya RM10,000 untuk membeli sekilo emas berharga RM130,000 secara tunai.

Jadi saya tidak terjebak dalam RIBA dan dalam masa sama masih berhutang RM120,000 dan membayar secara ansuran RM10,000 setiap bulan kepada pemiutang tadi.

KESIMPULAN

Dalam situasi dan isu ini, kewangan patuh syariah datang memberi solusi bagaimana saya boleh berhutang tanpa terlibat riba.

Kewangan patuh syariah memberi kemudahan berhutang secara patuh syariah bukan memberi kemudahan berhutang dengan lebih rendah daripada kewangan konvensional.

Isu sama perbankan Islam hari ini, ia bukan datang untuk memudahkan orang berhutang, menjual rumah dengan harga yang murah, menjual kereta dengan harga yang rendah.

Ia datang untuk menyelamatkan umat Islam dari terjebak dengan RIBA. Ia datang sebagai fardhu kifayah supaya umat Islam dapat mengelakkan diri dari berPERANG dengan ALLAH.

 

2 thoughts on “Riba, 10 sen dan Kewangan Islam”

Leave a Reply